Is het werven van grote giften interessant voor mijn organisatie? Hoe komen wij erachter wie de meest geschikte partners zijn voor een samenwerking? Is de tijd rijp om hierin te investeren?
Vroeg of laat zijn dit vragen die stichtingen stellen. Maar waar te beginnen? Ik help jullie om erachter te komen hoe groot de kans is dat de organisatie baat heeft met het werven van grote giften. Hieronder vind je een korte stappenplan hoe een analyse en vervolgens een strategie voor jouw organisatie eruit kan zien.
Verkenning externe factoren- Wat zijn de geefmotieven van vermogende particulieren?
- Aan welke maatschappelijk relevante doeleinden besteden zij geld (noodhulp, gezondheid, natuur, cultuur, dierenwelzijn)?
- Welke andere organisaties/instellingen houden zich met vergelijkbare programma’s bezig? En waar zitten de verschillen?
- Een andere kijk op doneren: welke groepen geven tijdens het leven en wie geeft na het leven?
- Zijn er verschillen herkenbaar in de generaties, wie geeft überhaupt aan welke instelling/organisatie?
Interne analyse- Allereerst: relatiemanagement kost tijd! Is de organisatie bereid om giften te generen op een lange termijnbasis?
- Identificatie potentiële grote gevers door kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Welke interessante leden/donoren zijn reeds bekend met de organisatie?
- Zijn er programma’s of projecten die voor grote gevers interessant kunnen zijn?
Ontwikkeling strategie op basis van interne en externe factoren
Het startpunt van grote giften werving is voor elke organisatie anders. Afhankelijk van de beschikbare menskracht én het budget kan er met één of meerdere programma’s gestart worden. Hieronder benoem ik meerdere paden die tot programma’s kunnen leiden:
- Bijzondere bijeenkomsten: peer-to-peer ontmoetingen, thema bijeenkomsten, lunches
- Ontwikkeling van projecten die geschikt zijn voor de doelgroep
- Samenwerking met externe partijen
- Relatiebeheer met 1-op-1 contact
- Ontwikkeling informatiepakketten per thema
Heb ik je interesse kunnen wekken in een giftenanalyse of een deel ervan voor jouw organisatie?